Help! What to do?!

Hi!

Als je, net zoals ik, een klein beetje chaotisch bent herken je het vast wel. Je moet nog zoooooo veeeeeel doen deze week, maar toch schiet je niet op. En dat voelt net als niet kunnen rennen in een droom; verschrikkelijk frustrerend. Het enige verschil is dat je hier wat tegen kunt doen!

De To Do-lijstjes ken je vast wel. Ik kende ze ook. Als van die papierverspillende, überhaupt ook tijdverspillende, nuttelo… Hee, wacht es. Opeens realiseerde ik me dat ik eigenlijk nog nooit echt geprobeerd had om met To Do-lijstjes te werken. ‘Werkt toch niet‘, dacht ik. Maar om dat ook echt uit ervaring te kunnen zeggen besloot ik om het toch een keer te proberen. En, het werkt wel! Voor mij in elk geval wel. Ik denk dat het komt omdat je meer voelt wat je moet doen, en zo snel mogelijk wat wil wegstrepen. Dan heb je meer een ‘vrij gevoel‘, haha. Ik ga zelf in ieder geval meer denken als: ‘Als ik dit nou nog even doe, hoeft het morgen niet meer!’ Een hele denkverandering, haha! Handig toch? Maar je To Do-lijstjes moeten wel bij je werken, natuurlijk. Daarom hier wat tips om een goed To Do-lijstje te maken! (Gebaseerd op ervaring:’) )

1. Schrijf de dingen niet als één grote handeling op.
Dus niet:
-Kamer opruimen
maar:
-Kast opruimen
-Schoenen in de kast leggen
-Aquarium schoonmaken
-Vensterbank opruimen
-Alles wat op de grond ligt opruimen
-Stofzuigen’

Zo denk je veel sneller ‘even snel wat doen van het lijstje’ dan als er in één zo’n groot ‘blok’ ‘-Kamer opruimen‘ staat. Want dan ga je het uitstellen.

2. Pak gewoon een schrift voor To Do-lijstjes. Zo heb je sowieso genoeg ruimte. Er zijn To Doblokjes, maar ik vind zelf een schrift veel fijner. Ook losse blaadjes werken niet echt. Blijft overal liggen, wordt als afval gezien, raakt dus kwijt.

3. Zet dingen als ‘de vaatwasser inruimen‘ of ‘afdrogen‘ of ‘planten water geven’ erin. Maar ook huiswerk erin zetten is handig! Zo vergeet je niks, en overzie je beter hoelang je op een dag bezig bent met alles wat je moet doen.

4. Vink dingen af als je ze gedaan hebt. Dat geeft een meer ‘voldaan’ gevoel, haha.

5. Ook voor de volgende dag kun je alvast een To Do-list maken. Zo kun je wat dingen voor de volgende dag al afmaken! Maar houd wel je rust, haha.

Tips van de onervaringsdeskundige :’). Als ik iets niet kan is het plannen. Maar To Do-lijstjes helpen best wel wat om meer werk op een dag af te krijgen!

Ik hoop dat je wat aan de tips had :).

Love,

Esther

Een gedachte over “Help! What to do?!

Geef een reactie

